Etiketter

måndag 7 maj 2012

Dag åtta

I dag eftersom det var mulet och en aningen kallt så tyckte Ole att vi skulle åka till Zadar och shoppa. Vi vandrade upp på de små gatorna till den stora vägen där vi kunde ta en buss eller taxi. Jag frågade i en kiosk om hon visste när nästa buss till Zadar skulle gå och fick svaret om 32 - 35 minuter. Men innan dess kom det en buss som skulle till Zagreb via Zadar och den hoppade vi på det kostade 15 kuna per person alltså ca 18.75 per person billigt eller hur! Bussen stannade på buss stationen i Zadar och där hoppade vi av.

När vi kom till Zadar gick vi in på en restaurang och åt, för första gången så åt jag Tuna steak med green pepper sauce det var verkligen gott, det var Ole som föreslog att vi skulle äta det. Efter maten så gav vi oss ut i blåsvädret igen för att leta efter det jag vekligen ville se när jag var i Zadar.

Det som jag verkligen ville se i Zadar var "The Sea organ" en orgel som är byggd för att hylla solen och världens vackraste solnedgång som Alfred Hitchcock sagt en gång. I dag stormade verkligen havet men det var så häftigt att höra "Sea organ" spela det lät verkligen som en stor orgel som havet spelade på. Hade det inte varit så kallt och blåsigt hade jag velat stanna där länge. Vi tog en genväg igenom the old Town för att leta rätt på en taxi för nu ville vi shoppa lite.

Det var inte så svårt att finna en taxi och med den åkte vi till ett mega stort shoppingcenter som var helt nybyggt "Super Nova" det var byggt i tre våningar, botten våningen var parkeringsgarage sedan var det två våningar med mängder av butiker. Där fanns verkligen alla sorters butiker Adidas(samma som hemma), New Yorker (kläder), Gulliver(skor och väskor), Ann-Christine(ja det fanns verkligen en klädbutik med mitt namn) ,Diechman (skor), Spar (livsmedel)m.m.  Vi fick handlat en del iallafall innan vi tröttnade och fötterna var helt slut. Den sista butiken vi besökte var Spar där vi inhandlade lite mat och dryck. Utanför Super nova hittade vi en taxi som Ole fick dirigera till vårt hotell efter som det är lite klurigt att hitta till. Vi bestämde också med chauffören att han skulle hämta oss och köra oss till flygplatsen på söndag.

Trötta av alla intryck och shoppingen så blev det lite avsmakning av drycker vi köpt i miniatyr flaskor och lite choklad och snacks. Jag sprang också ut en vända till det häftigt stormande Adriatiska havet utanför. Jag som inte gillar åska fick höra lite åskmuller innan det kom en kraftig regnskur i mörkret. Nu får det bli lite hotellmys och massage av trötta fötter.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar