Etiketter

måndag 23 april 2012

Dag ett

Efter en kort natt som blev väldigt lång eftersom sömnen uteblev. Ja sova var ju viktigt den här natten eftersom vi skulle upp vid två för att köra till Rygge i Norge där vårt plan skulle avgå ned till Kroatien. När det var dags att åka så tog jag en snabb koll att pass, pengar o dyl var ned packat sedan bar det iväg. Bilfärden till flygplatsen gick snabbt och det var kallt ute -6 grader och det här skulle vi äntligen få lämna bakom oss.

Vi checkade in vårt bagage och gick igenom en säkerhets kontroll, jag klarade mej den här gången men Ole pep det om. Han fick ta av sej skorna som de körde igenom en metall scanner. Tack och lov så var det grönt men mitt uppe i allt detta, så får jag se att han har hål på strumpan jag pekar och talar om detta så hela flygplatsen uppmärksammar detta. Efter detta ståhej tog vi oss en liten frukost bestående av kaffe och en liten bit morotskaka för det otroliga priset av 170 norska kr. Snart var det dags för oss att stiga ombord på flyget som skulle ta oss till Zadar, det var så gott som fullsatt.

Flygresan som tog 2 timmar och 30 minuter gick som smort förutom när jag ville gå på toaletten så fick man passa på när det inte var några serverings vagnar i vägen och det var inte lätt skall jag säga men till slut lyckades jag. I Hrvatskas (Zadars) passkontroll så var det fyra nitiska kontrollanter som synade alla pass noga och kollade alla i datorn för att sedan sätta en stämpel i passet. Medan vi stod där i pass kön så såg vi våra väskor ta sej några varv på väskbandet.)

Vi hämtade upp våra väskor och gick ut ur flygplatsen där vår chaufför stod och väntade med en skylt där det stod Ann Christine Swensson på.
Vi blev väl emottagna och fick åka i en van till vårt hotell alldeles vid adriatiska havet långt ut på en udde. Vid hotellet fick vi vårt rum med en gång fast vi var fyra timmar för tidigt för incheckning.

Hungriga och trötta var vi så vi vandrade iväg till Sukosans centrum för att hitta en restaurang eller café där vi kunde få något att äta. Men tyvärr fanns det inget öppet för utom ett café som bara serverade drycker. Det blev alltså en stor öl i magen istället för mat. Efter ölen så gick vi in på en market och köpte ost (not from cow, not cheep cheese utan bä bä), vi köpte också en flaska rött vin, kall rökt kött och sneböjar. Vi intog vår
underbart goda lunch på vår altan innan vi gick in för att sova middag och ta igen vår sömn som vi tappat natten innan. Ha ha vi vaknade morgonen efter helt ut sövda.

Vårt hotell Villa Kayo som låg alldelles intill Adriatiska havet. Omgivningen var lugnt och fint.