Etiketter

tisdag 24 april 2012

Dag tre

Vaknade ganska tidigt och dukade upp frukosten ute till oss, med vår härliga havsutsikt som vi inte kan undgå eftersom vi bor ute på en udde i Adriatiska havet. På morgonen kom vår värdinna förbi med hotell räkningen på 2400 kronor för elva dagar, snacka om bra pris. Hon erbjöd oss också skjuts in till Zadar men vi tackade nej för planen var att ta bussen fram emot dagen. På väg emot centrum såg vi flera krokodiler som var uppe och solade sej på muren (ödlor).

Vid lunch tid vandrade vi upp mot Sukosans centrum där vi stannade till på cafét och tog en kall färd öl innan vi knatade vidare emot buss hållplatserna. På vägen dit hittade vi fler restauranger och en affär till som vi får ta och undersöka senare.

Vi hittade buss hållplatsen men också en Taxi som vi hoppade in i som körde oss till "Old Town" i Zadar. Den gamla staden låg alldeles invid havet med en massa båtar vid kajen och "Old Town" var omgiven av höga murar och stora portar. Vi vandrade in i gamla stan och tittade oss omkring. I dag fick det bli pizza till lunch den är ju lika god här som i Italien och inte lika flottig som hemma i Sverige. Mätta och belåtna så vandrade vi vidare på alla dessa små gator och gränder och njöt av det underbara vädret och solen som brände vårt skinn.

Nere vid havet försökte vi få oss en glass men tyvärr hade dom inte det på den restaurangen så vi gick in i stan igen och slog oss ned på ett glasscafé och köpte varsin god glass i en stor knaprig våffelstrut. Mums det var så gott att sitta där i solen och njuta medan man tittade på alla människor som vandrade omkring. Tydligen gillar fransoserna kroatien för det fanns en hel del där.

Kroatien är verkligen rent och fint man ser inget skräp på gatorna inte ens en ciggfimp eller något skräp slängt någonstans. Det är inte som i Sverige där det slängs skräp överallt. Ole har också upptäckt att måsarna inte låter samma som hemma....ha ha de är ju på kroatiska dom låter här.

När vi ledsnat och tröttnat på att vandra i Zadar så hittade vi en Taxi som tog oss tillbaka till Sukosans centrum där vi hoppade av och tog en stilla promenad hem igen. Men på vägen hem gick vi in på Konzum för att handla lite där jobbade en kvinna som säkert ville bli antagen till IDOL 2012 för hon sjöng för fulla muggar hela tiden och for runt som ett yrväder. Tänk om vi gjorde så på mitt jobb! Hon hade nog verkligen kul på jobbet.

Försökte vila en stund men det gick inget vidare för helt plötsligt så hörde jag stora vågor som slog emot land och var tvungen att rusa upp och kolla vad som hände. Ha ha det var väl några båtar som åkt förbi för snart var det lugnt igen. Vi gick ut igen den här gången för att titta på solnedgången som vi missade nästan. En tysk kvinna som också bor här på hotellet ropade på oss att det var delfiner i vattnet. Vi tittade ut över havet och visst var det delfiner vi fick se som simmade runt en båt och de var många. Delfinerna stannade kvar på ett ställe när båten åkte vidare det var säkert för att de hittat ett fiskstim. Nu blir det att fortsätta spana delfiner i havet för lite häftigt var det att se dessa vackra djur hoppa upp och ned i vattnet.

En av alla "mini krokodilerna" som låg och solade sej på stenmuren.

Första Kroatiska pizzan som jag åt i Zadar väldigt god.

En bild ifrån en gränd i Zadar.

Frukt träden blommade vackert även mitt inne i stan.