Etiketter

måndag 23 april 2012

Dag två


Frukost på altanen bestående av juice, kaffe, bröd bä ost och kall rökt kött. Den svalde vi ned med en öl lite senare för att sedan ge oss ut på upptäcktsfärd på varsin cykel som vi får låna på hotellet. Först cyklade vi allra längst ut på udden där vi bor och fotade lite grann, jag kände på vattnet och det var ganska okay men jag tror inte jag vill bada ännu. Vi cyklade sedan åt Zadar/Split hållet där vi körde in i en stor marina det var hur många båtar som helst som låg där i marinan som var inhägnad och det var en vakt som kollade vilka som körde in och ut på området. Tänk vi blev insläppta i bland alla dessa små och stora båtar. Det var varmt och skönt och snart behövde vi något att dricka så vi slog oss ned på en ute servering och beställde in varsin stor öl. Jisses vad god den var den här kroatiska ölen.



Vi passade också på att handla lite saker i en affär där så vi fick med oss lite frukost mat till morgondagen. Med ömma rumpor så cyklade vi vidare där ibland båtarna ett tag till. Långt ute vid vattnet så hittade vi en mysig restaurang där vi slog oss  ned ett tag. Nu fick vi smaka på deras risotto frutti de mare, det var väldigt gott. Cyklarna väntade tålmodigt på oss utanför tills vi var klara för misshandel av rump muskler igen och en lång hemfärd till hotellet. Det fick bli en stunds vila och avkoppling i solstolar på utsidan och sedan en stund inne. Fram emot em./kvällen så vandrade vi iväg in till centrum igen och strosade runt ibland gator, gränder och hus. Vi mötte en massa människor som var uppklädda för att gå till kyrkan där hela klockspelet drog igång för någon gudstjänst.Oj vad det var skönt att lägga sej på kvällen och vila efter den här dagen med ömma rumpor.


Inne ibland gränderna hittade vi en lite mysig restaurang där vi åter igen åt getost, kall rökt skinka, deras goda olivolja och bröd. Därinne på restaurangen spelades någon musik som lät som kroatisk dansbands musik. Vi vandrade hemåt i mörkret när solen gått ned i havet som var alldeles lugnt och stilla. När vi kom hem satte jag på kaffe i min egen byggda kaffebryggare bestående av två kastruller och två matknivar som tyvärr rasade så jag fick torka kaffe överallt i hela köket. I brist på papper och trasor så offrade jag en av hotellets vita handdukar på detta. Det fick bli en ny omgång med kaffe som smakade extra gott tillsammans med lite brun rom i.


Här är Ole och jag ute och cyklar utmed havet.


Ole utanför restaurang Laguna där vi var och åt Risotto.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar